حمایت واحد پژوهش و فناوری پالایشگاه آبادان از ساخت جداساز نانویی گاز دی‌اکسیدکربن از CO2/N2

به گزارش روابط عمومی، واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان در راستای حمایت از پژوهش‌های دانشجویی با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به ساخت غشاي پلي (اتر بلاك آميد) شد. به گفته رئیس پژوهش و فناوری پالایشگاه آبادان، با توجه به اینکه ویژگی‌های منحصر به فرد غشاهای شبکه آمیخته کامپوزیتی، اغلب نارسایی‌های یک غشای پلیمری را در زمینه جداسازی گازی، مرتفع می‌سازد، در صنایع به روزشده جهان، از آنها به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب در اصلاح و بالا بردن پتانسیل غشاهای پلیمری در توسعه علوم و فن‌آوری غشایی، بهره می‌برند.

مهندس یوسف شمسایی توضیح داد: در این پژوهش، غشای فیلم نازک نانوکامپوزیتی [پلی(اتر-6-بلاک آمید)+نانوسیلیکا]/پلي وینیل کلراید،PVC /(Pebax+Silica)، از دو نوع سیلیکای آبدوست و آبگریز ساخته شده و براي جداسازی گاز دی‌اکسیدکربن از جریان گازی CO2/N2 مورد مطالعه قرار گرفت.

 

مهندس شمسایی افزود: غشای مذكور شامل یک زیر لایه متخلخل تشکیل شده از الیاف بی‌بافت پلی‌استر و یک غشای نگهدارنده اولترافیلتراسیون از جنس PVC و یک لایه گزینش‌گر نازک از جنس PEBAX®1657 تلفیق شده با نانوذرات سیلیکا (آبدوست و آبگریز) مي‌باشد.

وی ادامه داد: مشخصات غشای فیلم نازک نانوکامپورزیتی توسط آزمون‌های میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، طیف‌سنجی انتقال فوریه (FTIR)، کالریمتری روبشی تفاضلی (DSC)، پراش گسترده اشعه ایکس (WAXD) و آزمون اندازه‌گیری دانسیته جهت تعیین کسر حجم آزاد (FFV) ارزيابي شده است.