بهینه‌سازی فرآیند جداسازی آلاینده فنول از محلول‌های آبی با استفاده از روش لخته‌سازی الکتروشیمیایی در پالایشگاه آبادان

واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان با همکاری دانشگاه صنعت نفت موفق به اصلاح و بهینه‌سازی فرایند جداسازی آلاینده فنول از محلول‌های آبی با استفاده از روش لخته‌سازی الکتروشیمیایی گردید.

به گفته کارشناس پژوهش پالایشگاه آبادان در این تحقیق، امکان‌پذیری به کار گرفتن روش انعقاد الکتروشیمیایی، جهت حذف فنول از محلول آبی با استفاده از یک سلول الکتروشیمیایی با آندوکاتدهای مختلف، بررسی شد.

مهندس نعمت‌الهی اظهار داشت: در این پژوهش، حذف فنول با استفاده از پارامترهای موثر مختلفی مانند: pH اولیه محلول، چگالی جریان، زمان انجام واکنش، غلظت اولیه فنول در محلول آبی و اثر الکترولیت‌های مختلف بر آن بررسی گردید و مشاهده شد که یک مدل سینتیک شبه مرتبه اول در بررسی نتایج مختلف آزمایشگاهی برای چگالی جریان و دماهای مختلف یک تناسب خوبی را ایجاد می‌کند. همچنین، نتایج آزمایشگاهی با چند مدل ایزوترم جذب برای توصیف فرآیند انعقاد الکتروشیمیایی نیز بررسی شد.  

  وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های مدل ایزوترم جذب فرندلیچ با مشاهدات آزمایشگاهی به طور رضایت‌بخشی متناسب شد، افزود: همچنین بررسی پارامترهای ترمودینامیکی شامل انرژی آزاد گیبس، آنتالپی و آنتروپی نشان داد که جذب فنول از محلول آبی روی فلزات هیدروکسید در بازه دمایی مشخصی، امکان‌پذیر، خود به خودی و گرماگیر می‌باشد.

کارشناس پژوهش شرکت پالایش نفت آبادان ادامه داد: نتایج آزمایشگاهی نشان داد که وقتی الکترودهای آلومینیوم، S.S (فولاد ضد زنگ) و استیل به عنوان الکترود کاتد قرار می‌گیرند در یک چگالی جریان و pH خاص و میزان الکترولیت مشخص، به طور چشمگیری حذف 99.5 درصدی فنول می‌تواند حاصل شود.

مسعود نعمت‌الهی یادآوری نمود: در این مطالعه همچنین مصرف انرژی و الکترود بر حسب گرم فنول حذف شده برای بهترین حالت الکترودها محاسبه شد.