انجام موفقیت‌آمیز محاسبات طرح ارتقای بهینه بویلرهای واحد مرکزی بخار پالایشگاه آبادان

به گزارش روابط عمومی، واحد پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت آبادان، موفق شد پروژه‌ پژوهشی بهینه‌سازی تولید بخار، افزایش بازدهی بویلرها و کنترل مناسب شرایط عملیاتی واحد مرکزی تولید بخار این پالایشگاه را تعریف و توسط دانشگاه صنعتی شریف اجرایی نماید.

به گفته مهندس مسعود نعمت‌الهی که نظارت بر اجرای این پروژه را بر عهده داشت، این پروژه با هدف انجام مطالعات امکان‌سنجی و ارائه یک راهکار مناسب و اجرایی جهت تغییر شرایط کاری دیگ‌های بخار بویلرهای واحد مرکزی تولید بخار آب پالایشگاه آبادان و متناسب با محدودیت‌های واحد‌های مصرف‌کننده پائین‌دست تعریف و اجرا گردید.

وی با یادآوری اینکه واحد مرکزی تولید بخار پالایشگاه آبادان مشتمل بر 5 بویلر، وظیفه تولید بخش اعظمی از بخار آب مورد نیاز واحدهای عملیاتی را به عهده دارد، افزود: استفاده از بخار آب با دما و فشار بالاتر در مصرف­کننده­های پایین‌دست، عامل اصلی کاهش طول عمر، افزایش تعمیرات و افزایش هزینه بهره­برداری در سال‌های اخیر بوده است.

مهندس نعمت‌الهی ادامه داد: این پروژه در 2 فاز اجرایی و در مدت زمان 11 ماه انجام شد که در فاز اول، پروژه نرم‌افزار محاسبات طراحی بویلر جهت دیگ‌های بخار این واحد عملیاتی طراحی و تولید گردید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان محاسبات مرتبط با افت فشار، مقادیر فشار و انتقال حرارت در بخش‌های مختلف بویلر، مقدار مصرف سوخت، مقدار هوای مورد نیاز برای احتراق، کارایی و گردش طبیعی بویلر را با دقت بالایی انجام داد. در فاز دوم پروژه نیز با انجام محاسبات ظرفیت‌های مختلف بویلر، طرح ارتقای بهینه بویلر و بررسی ملاحظات فنی آن به پایان رسید.

در همین زمینه، مهندس عیسی خوشرو؛ مسئول بخش مهندسی سوخت و احتراق شرکت پالایش نفت آبادان نیز اظهار داشت: در صورت پیاده‌سازی طرح ارتقای بهینه بویلر، علاوه بر اصلاح شرایط بخار تولیدی و حفظ بازده بویلرها، از مصرف سوخت هر بویلر حدود 5 درصد کاسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: این میزان کاهش، سالیانه حدود ده میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه سوخت مصرفی واحد مرکزی تولید بخار پالایشگاه آبادان را در پی خواهد داشت.